Kwaliteit loont
Zo is ons devies. Een verhaal wat op een professionele manier wordt gebracht is in eerste instantie gewoon een goed verhaal om van te genieten. Zo wordt het ook beleefd:
Directeur Achmea Vitale, Peter van Kleij:
“Ik kan niet meer naar mijn adviseurs kijken zonder Mirjam’s creatie van Joris Spindoctor voor me te zien. Onvergetelijk!”
Medewerkers herkennen zich in het verhaal en voelen zich begrepen. Ze waarderen dat er speciaal voor hen een verhaal is geschreven:
Daan van den Briel, bedrijfsarts bij Achmea Vitale:
“Bij het vooroverleg zag ik er niet veel in om zo’n verhaal te gebruiken. Maar het eindresultaat heeft mij volledig overtuigd. Ik heb echt gelachen; situaties waren heel herkenbaar.”
De metaforen helpen om zaken binnen het proces te benoemen die niet altijd makkelijk te benoemen zijn:
Medewerker zorginstelling Dichterbij:
“Goed om het nog eens te hebben over die muis die maar blijft proberen om over het water te lopen…”
De beleving van een ‘echte’ voorstelling werkt inspirerend. Het schept de juiste voorwaarde voor een succesvolle werksessie, waarin er een brug wordt geslagen naar de werkvloer en de dialoog op gang komt:
Manager Daimler Chrysler:
“Ik zie het verhaal zo: terug kan niet meer en de bestemming is onbekend. Het overboord gooien van onnodige ballast en het luisteren naar je intuïtie zijn inspirerende zaken om over na te denken.”
Moeder van cliënt zorginstelling Dichterbij:
“Die moeder uit het verhaal is verbijsterend herkenbaar maar ik snap de directeur (uit het verhaal) ook.”
De metaforen winnen aan kracht als de voorstelling vaker herhaald wordt. Het rond zoemen van het verhaal binnen de organisatie wordt zo onderdeel van het veranderingsproces:
Medewerker Achmea Vitale Rotterdam:
“Jullie komen toch dat verhaal vertellen!? Leuk! We hoorden al dat het leuk was.”