Rabobank / ‘Het geheim van de Boerentoren’
Vraag
Rabobank Valkenswaard-Waalre start een nieuwe visieontwikkeling. De Rabobank wil haar mentaliteit, geworteld in het coöperatieve gedachtegoed naar haar klanten toe zichtbaar maken. Er wordt door Bex Communicatie een traject van binnen naar buiten ontwikkeld. Aan ons de vraag om de medewerkers bewust te maken van het belang van het coöperatieve gedachtegoed, zodat zij dit kunnen uitdragen naar de klanten toe.
Aanpak
Er wordt door ons een metaforisch verhaal ontwikkeld waarin een jong meisje op zoek gaat naar het ‘Geheim van de Boerentoren’. De toren staat synoniem voor de Rabobank. In het dorp wordt gefluisterd dat de fundamenten van puur goud zijn en dat die toren daarom alle stormen heeft doorstaan. Nieuwsgierig gaat het meisje op onderzoek. Uiteindelijk komt ze via een geheim luikje in de kelder van de toren terecht. Daar komt ze o.a. de op goudbeluste dwerg ‘Smor’ tegen en vindt ze uiteindelijk een oud dagboek. Een dagboek van een schoolmeester, begin vorige eeuw, over de oprichting van een Boerenleenbank; de voorloper van de Rabobank. Zo komt ze tot het inzicht dat het ‘goud’ zit in het coöperatieve gedachtegoed.
Het verhaal wordt drie keer opgevoerd met aansluitend een diner. Wolfram Reisiger begeleidt de voorstelling op de piano. Na de voorstelling gaat de directeur met zijn medewerkers de dialoog aan over de metaforen binnen het verhaal.
Resultaat
De eerste bijeenkomst is voor de managers. En dan blijkt dat lang niet iedereen een goede verstaander is van het coöperatieve gedachtegoed. Het brengt een levendige discussie op gang. De medewerkers op de twee volgende bijeenkomsten zijn vooral getroffen door de dagboekfragmenten over de oprichting van de Boerenleenbank. Deze zijn door ons zo authentiek mogelijk beschreven. Medewerkers voelen zich trots op de achtergrond van hun bank en ervaren deze als onderscheidend. Het coöperatieve gedachtegoed komt tot leven waardoor naar klanten toe beter uit te leggen is waar Rabobank Valkenswaard-Waalre voor staat.
Reacties
Medewerkster Rabobank :
‘Natuurlijk kende ik die geschiedenis van de Rabobank wel maar nu is het anders, ik kan mij er veel meer bij voorstellen’.
Medewerkster Rabobank :
‘Daar doe ik het voor, voor zo’n boer als ‘van Gerwen’ die tweederde van zijn veestapel kwijtraakt, en dat de bank hem er dan weer bovenop helpt, die mentaliteit, daar gaat het mij om’.
Directeur Jan van Dijk:
‘Ik was erg onder de indruk van de metaforen uit het verhaal. Interessant dat zo’n ‘Smor’ (de op goudbeluste dwerg) voor zoveel interpretaties vatbaar is.’